Zaterdag 31 januari: les Misérables op accordeon; Crown theater, Aalsmeer
Officieel geen activiteit van de Concertina’s, maar met Elly als projectleider, 2 leden in de organisatie en veel leden die meedoen aan het prachtige project, heeft het toch een hoog Concertina gehalte. En willen we via dit verslag een samenvatting van dit project zwart op wit zetten.
Ter gelegenheid van de 30-jarige samenwerking van Elly en Marc Belder en het bereiken van hun “pensioengerechtigde” leeftijd, hebben Elly en Marc een project gestart om met een zo groot mogelijk orkest Les Misérables (weer) ten gehore te brengen. En dat is op grootse wijze gelukt. Het project orkest bestaat uit 55 accordeonisten, 1 slagwerker, 1 paukenist en 1 keyboardspeler. Er zijn 5 repetitiedagen gehouden tussen oktober 2014 en januari 2015, inclusief 1 repetitieweekend om de muziek in te studeren. Niet alleen muziek van Les Misérables, maar ook muziek die representatief is voor de samenwerking binnen de Nederlandse accordeonwereld en muziek waar Elly prachtige muzikale herinneringen aan heeft. En dat heeft geleid tot een prachtig programma!
Elly en Marc openen zelf het concert met eigen teksten over die samenwerking én vriendschap op de melodie van “24 rozen”. Daarna komt het orkest het toneel op met “Komt u binnen”. Elly dirigeert vóór de pauze arrangementen door collega’s met wie zij bij de 20+ weekenden van de NOVAM hebben samengewerkt. Ballade (arr Marc Belder) is een toepasselijke start van dit programma. Het is bij het eerste 20+ weekend in 1984 in Bakkum gespeeld. Songs and Dances (arr Willie Buunk), Ave Verum (arr Renso Propstra) en the Elephant Song (arr Wilt Boonstra) zijn op het programma gezet. Elly heeft gekozen om ook Romanze van Frits Dobler te spelen – haar eigen mooiste muzikale herinnering. Met One moment in time (arr Marc Belder) kan iedereen, zowel op het toneel als in de zaal zijn of haar eigen herinneringen naar boven halen.
Na de pauze is het dan tijd voor les Misérables. Het is de eerste musical die Elly en Marc via muziek en gesproken teksten tijdens 20+ weekenden hebben uitgebeeld. Marc heeft de bestaande arrangementen aangepast en ook nieuwe arrangement gemaakt om het verhaal nog completer te kunnen presenteren. Dat betekent voor Elly weer in de boeken en teksten van de muziek duiken. Bovendien wordt er nog een element toegevoegd: beelden van de hoofdrolspelers in het verhaal worden via de theaterbeamer prachtig geprojecteerd achter het orkest. En zo ontstaat er een 45- minuten durende uitvoering van les Misérables op accordeon.
Zowel ’s middags als ’s avonds hebben ongeveer 350 mensen de voorstelling bezocht. Een greep uit de reacties: “nooit geweten dat een accordeonorkest zo kan klinken”, “nu begrijp ik eindelijk het verhaal van deze musical”, “wat een complete voorstelling”, “dit is geen voorstelling van een amateurorkest, dit is heel professioneel gedaan”.
Inderdaad is er niets aan het toeval overgelaten. Alle repetitiedagen en het repetitieweekend zijn georganiseerd volgens het concept van een play-in en 20+ weekend. Dat zijn beproefde blauwdrukken, die hun waarde in het verleden al ruimschoots bewezen hebben. Om dit concert volop te promoten, zijn er gedrukte flyers gemaakt om op te hangen, uit te delen en rond te sturen. Aankondiging in Samenspel, Klank en de lokale kranten zijn gedaan. Accordeon- en andere muzikale verenigingen in de omgeving van Aalsmeer zijn (digitaal) aangeschreven. De flyer komt terug in het programmaboekje, de badges van de vrijwilligers en op de projectie in theater naast het podium. Iedereen in het zwart, zwarte standaards, zwarte muziekmappen, geen losse blaadjes op het podium, geen (dames)tasjes onder de stoelen, stijlvolle stoelen, vrijwilligers die iedereen keurig te woord staan en zelf oplossingen bedenken voor onverwachtse knelpunten. Aan alles is gedacht en iedereen is goed op de hoogte wat en wanneer er moet gebeuren. Dat heeft voor een professionele uitstraling gezorgd, wat ook zijn weerslag heeft op de spelers. Iedereen heeft op het puntje van zijn stoel gezeten om in opperste concentratie het beste uit zichzelf te halen.